úterý 6. prosince 2016

NEO GEO opener

Už je to nějaký ten pátek, co jsem poprvé zašmátral v peněžence, abych pořídil šedivou krabičku od Nintenda se Super Mario Bros 3. Není moc drog, co spustí závislost hned po první dávce, ale v tomhle případě jsem se hned chytl. Dávky NES, SNES i Gameboy se staly mým denním chlebem a nebyl důvod měnit. Nic lepšího jsem jednoduše nenašel, i když na uvolnění jsem se nebránil ani nedělnímu dýchánku s Ježkem.


Tímto začalo veškeré šílenství
Pak ale přišel první únor roku 2014 a já nalezl svůj heroin. Během tohoto dne jsem si udělal několika set kilometrový výlet. S prázdným autem tam, s plně naloženým zpět. Zadek auta si pěkně sednul pod váhou nově zakoupeného českého univerzálního automatu Crazy Virtual. Možná to ale bylo i tím, že uvnitř té obrovské skříně se nacházelo zlato – NEO GEO MVS s jedním slotem a hrou Puzzle Bobble. Puzzle Bobble jinde zvaný také Bust-a-Move je jak název napovídá jednoduchý, ale vysoce návykový puzzle game. Hry jsem se také něco nahrál, ideálně ve dvou proti sobě. Hráči vystřelují a spojují kuličky stejné barvy. Po spojení dostatečného počtu kuliček kuličky zmizí. Ve dvou hráčích se pak dá soupeři jeho hra kazit. Kdo nestihne kuličky odstraňovat dostatečně rychle, prohrál. Jak jsem říkal, prosté, ale člověk to jednoduše musí hrát znovu a znovu.


Ono to ale nemusí tak úplně být hrou samotnou jako spíš platformou, na jaké hra byla – NEO GEO MVS. A věřte tomu, že cokoliv, co spustíte z arkádového automatu je větší, lepší a silnější. Spouštění automatu je jako startování muscle caru. Ještě ani nejede, ale už cítíte tu sílu. Automat si brouká, trochu v něm lupne, naskočí známá melodie a úvodní grafika. Pokud nemáte doma Dreamcast, jehož mechanika hučí jako 747, tak podobného efektu nedocílíte na žádné domácí konzoli.

Palubka mého originálu od Electrocoinu včetně slotu na
memory card
Pravda pořídil jsem si následně ještě pěknou řádku velkých mašin, abych pak zjistil, že je to sice super, ale řešit servis 150 kg skříně není sranda. A zatímco většina arkádových her potřebuje svoji vlastní skříň nebo alespoň skladování univerzální desky ve vakuu, tak na NEO GEO jsou jen brutálně velké cartridge jako na každou jinou konzoly. A ty jak víme, něco vydrží. Mám kousky, které prožily regulérně desítky let v zakouřené špeluňce či několik dní venku na dešti a stále fungují. Doposud mi vždy stačilo hodně isopropylu na vyčištění a jelo se dál.

No a tak jsem se dostal k tomu, že sbírám hry na NEO GEO MVS. Zasvěcení možná vědí, že společnost SNK současně s arkádovým systémem MVS vydala i domácí herní konzoli AES v identickém technickém zpracování. Díky tomu si pár dětí dolarových milionářů a první průkopníci NERDství mohli doma zahrát to, za co ostatní museli házet mince do automatu.

Takto ve skutečnosti vypadá MVS s jedním slotem.
AES byla v době své největší slávy levnější variantou MVS (kupec hry na MVS svoji investici monetarizoval v automatu a tudíž bylo možné ho mnohem více podojit), dnes je tomu však naopak. Pořídit si nejlevnější hru na konzoli stále vyjde alespoň na dva tisíce, nejvzácnější hra se pak pohybuje v neuvěřitelných 6 místných cifrách, přičemž her s 5 ciferným oceněným jsou desítky.


Tudíž protože nejsem příbuzensky spřízněn s Danem Bilzerrianem a zatím to ani nevypadá, že bych se dolarovým milionářem v dohledné době sám stal, preferuji variantu MVS, kterou si mohu doma zahrát na velký mašině a pořád mi ještě něco zbude na vodu a chléb. Ostatně MVS i AES jsou co do střev systému identické, takže není co řešit. Ovšem oproti svým generačním souputníkům v podobě Super Nintenda a Mega Drivu vítězí na celé čáře, asi jako kdyby se Terry Fox postavil na start běhu na 100 metrů vedle Usaina Bolta. Sice by zvládnul běžet celkem dlouho, ale nikdy rychleji.



Drobná ochutnávka mé sbírky s nezbytným Metal Slugem
Každý sledovaný parametr má NEO GEO větší, rychlejší, barevnější, kvalitnější – prostě lepší. Grafika, barvy, zvuk, rychlost, první memory card pro domácí konzole to vše mluví pro to, abych si zvýšil dávky z Nintenda na Neo Geo.

I tak ale sbírání NEO GEO her není pro každého a o tom povím v dalším článku.

  

Žádné komentáře:

Okomentovat