úterý 3. listopadu 2015

Operace Game & Watch

Někdy i záchranný člun je potřeba zachránit. Není to tak dlouho, co jsem si pořídil Life Boat konzolku Game&Watch. Dorazila ve velmi utrápeném stavu. Na první pohled kompletně rezavé šroubky, na jednom dokonce pozřela rez zářez a vůbec nechtěl ven. Displaye ušmudlané zvenku a zevnitř zvlhlé. Case konzolky celý hodně špinavý, až by skoro člověk řekl, že konzole nemůže fungovat.
     Ale fungovala, navíc jsem ji kupoval podle fotky, kde do jisté míry byly tyto nedostatky vidět, do jisté míry ne. Například upadlé plíšky s grafikou nebyly v popisu vůbec zmíněny a na fotce to také nebylo zřejmé. Ovšem je možné, že upadly kvůli otřesům během pošty, lepidlo už bylo kompletně amortizované.
     A protože mi bylo konzolky líto, nechat ji v takovém stavu, rozhodl jsem se ji omladit a dát znovu šmrnc nebo glanc, jak je komu libo. Objednal jsem si několik věcí, mimo jiné Isopropylalkohol na čistění elektroniky, čerstvé sekundové lepidlo a sháněl jsem náhradní šroubky. Ty se ukázaly jako největší problém, jsou naprosto nedostatkovým zbožím a ani na ebayi jsem žádný neobjevil. Naštěstí jsem měl doma torzo Donkey Kong 2 a nefunkční Parachute. Tudíž pár náhradních šroubků jsem z nich vydoloval. A restaurační práce mohly začít.

Mimo nafocených nástrojů a čistidel bylo třeba ještě Jaru, torza DK 2, lepidla, zubního kartáčku a uchošťourů.
Konzole jak je vidět nebyla zrovna v dobrém stavu. Upadlé štítky s grafikou, ten vrchní relativně poškrábaný a na plastech rezidua původního lepidla. K tomu všudypřítomná špína a rez způsobena dlouhodobým působením vlhkosti.
Naneštěstí se ukázalo, že stejně utrpěl i vnitřek konzole. Rezavé šroubky, nános špíny na PCB, olezlé displaye, zkroucený plíšek v displayi zajištující podklad pro LCD a opadaná rez ze šroubků uvnitř case.
Musím upozornit, že otevřít tento typ Game&Watch může být trochu chyták. Leva strana je totiž prošroubovaná, kdežto pravá pouze zacvaklá 4 plastovými pacičkami. Pokud budete googlit více info, doporučuji vyhledávat spojení Book-styled Game&Watch. Moc toto dvojaké provedení nechápu.


Světlé vnitřní plasty neobsahují žádné kovové součástky ani elektroniku, proto jsem je mohl pořádně vydrhnout zubním kartáčkem v Jaru. Takto vypadají po důkladné očistě.


Následně jsem ještě šroubovákem odrhnul, co vystupovalo ze starého lepidla a mohlo začít lepení obyčejným sekundovým lepidlem.
Následovala očista vnějšího plastu a desek. Na levé straně je bohužel vtaven do plastů repráček a má kovový kloub, proto jsem nemohl mýt vodou. S ohledem na to nemělo cenu ani odpájet levou desku od repráčku a tak jsem to čistil celé takhle v kuse Isopropanolem. Na špínu po rezavých šroubcích jsem použil uchošťour namočený v IPA a fungoval výborně. Display na právé straně však věkem už příliš utrpěl. Podkladový plíšek displaye s funkcí zrcátka se zkroutil a objevily se na něm vyžrané fleky následkem vlhnutí. Rozhodl jsem se, že ho vyměním za pěkný, nepoškozený z Parachute, i když nemají identické tvary. V tuhle chvíli už rozhodla funkčnost nad sběratelskou kompletností.

A takhle nakonec vypadala kompletní restaurovaná levá strana, vyčištěná a s novým plíškem.
Náhradních šroubků jsem měl velmi málo, a tudíž jsem se rozhodl, že do každé strany vložím pouze tři a rezavé tam již dávat nebudu. To se ovšem posléze ukázalo jako chyba.

Zkompletovaný vypadal sice hezky, ale jaksi nefungoval. Prvním zádrhelem byly baterky, které již neměly sílu udržet v chodu stroj. Inteligentně jsem ho tedy znovu nejdřív otevřel a až následně mě napadlo měnit baterie za nové.

Ukázalo se ale, že problém není jen v baterii. Těch 38 milionů šroubků uvnitř tam nejsou jen kvůli protáhnutí karpálního tunelu v zápěstí, ale mají i svůj funkční úděl. Bez něj nejsou kontakty v display a desce dostatečně spojeny a konzole jednoduše nefunguje. Musel jsem tedy vybrat mezi těmi rezavými ty rezavé nejméně a do konzole je aspoň trošku očištěné vrátit. A výsledkem je tento zázrak.



2 komentáře: